Julkort från "Mini" Månsson på Nya Zeeland!


Bilden:Hej! Mini Månsson här igen. Tänkte jag skulle berätta lite om Tomten. Har träffat honom tre gånger redan. Ja, alltså egentligen bara två gånger och sedan har jag sett honom vinka en tredje gång.

Bilden:Andra gången jag träffade Tomten var på mammas jobb. Det var en massa barn där som pratade engelska och Sara, Frida och Emma som pratar svenska (barn till ett annat svensk forskarpar på besök här). Man fick en massa godis och ballonger. Sen kom Tomten och alla barn fick stå i kö. Jag ville INTE sitta i knä på Tomten och bli fotograferad. Han gav mig ett paket med studsbollar i. Jag fick inte leka med dem inne. En försvann i vår trädgård.

Bilden:Sen var det Tomteparad (genom stan, typ karnevalståg). Där var Tomten, tomtenissar och två bilar som gick på gatan. Och vet du vad det var? Det var Blixten Mc Queen och Bärgarn. Dom kom och körde. Kör, sa jag. Det var många bilar i paraden. Sen var det slut. Då åkte vi hem. Jo, Tinky Winky och Tipsy och Lala och Poh (Teletubbies). Dom var också med i paraden. Barbie kom också. Varför det? Varför kom Barbie? (Hur ska jag veta det?)

Bilden:Tomteparaden genom staden är en årligt återkommande händelse som attraherar stor publik. Många barn så klart som får tillfälle att se sina favoritsagofigurer skrida förbi tillsammans med tomtenissar, lokala musikskolan, scoutkåren, brandkåren, cancerfonden, rugbylaget Highlanders och diverse andra organisationer.


En god start på det traditionella julfirandet, hur nu det ser ut i den här delen av världen.


Text o Foto : Mats och Åsa,
Dunedin, Nya Zeeland den 8 Dec 2008.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback