Inför Premier League 09/10 som startar i morgon lördag


 
Bilden:
Sportfånen Per Henriksson nästa stora sportjournalist på Aftonbladet eller?
Man kan ju se vilken klubb han stöder. Foto:Eva

Då är det återigen dags för det som många av oss fotbollssupportrar ser fram emot mest, det vill säga starten av Premier League.

Även om ligan i år har fått mer konkurrens av spanska ligan om epitetet "världens bästa liga" så är jag övertygad om att årets säsong av Premier League kommer att bli minst lika spännande som tidigare år och kommer att innehålla matcher som vi kan se tillbaka på efter säsongen och säga: "minns du den där matchen, vilken fotboll det lirades".
Vad betyder då förlusterna av t.ex. Christiano Ronaldo och Xabi Alonso?
För själva ligan kommer det att betyda en stor förlust i stjärnglans, framför allt då pr-mässigt då Christiano Ronaldo alltid ökade intresset när han var med. När det gäller betydelsen för Manchester United så tror jag att det blir skillnaden mellan ytterligare en ligatitel och en plats som 2-3. Vilka tror jag då bryter Uniteds trend?

Jo, jag tror att det kommer att bli Chelsea. Ett Chelsea som har fått behålla sin trupp intakt och med matchvinnare i Didier Drogba och Frank Lampard. Plus att man som "sparkapital" har Michael Ballack och Deco, som när de är i form tillhör den yttersta toppen av fotbollsspelare.

När det gäller plats 3-4 så tror jag att vi när säsongen är slut kommer att hitta Liverpool och Arsenal(tyvärr Manchester City, jag tror att det är för många överbetalda stjärnor i ett och samma lag för att det ska lyckas).
Kommer detta då att endast bli en strid mellan två lag i toppen eller kommer Liverpool och Arsenal också kunna utmana de två i toppen. För Liverpools del gäller det att man slipper skador på Steven Gerrard och Fernando Torres. Med dem båda friska så kan Liverpool säkert utmana om ligatiteln.

Vad ska man då säga om Arséne Wenger och hans Arsenal. Jag tror att detta är året då hans unga och talangfullla lag måste på allvar vara med och slåss om ligatiteln för att inte supportrarna ska börja misströsta och kräva en förändring. Dock ser jag inte att förlusterna av Kolo Toure och Emmanuel Adebayor ska behöva bli speciellt kännbara, Jag tror nämligen att med en försäsong i kroppen att Andrei Arshavin kan fylla en del av luckan som Adebayor lämnar efter sig. Sedan är det upp till resten av laget att ta sitt ansvar för att det ska kunna gå hela vägen.

Hur kommer då bottenstriden att se ut när vi närmar oss slutet av säsongen? Jag har svårt att se att nykomlingarna Burnley ska kunna klara sig i högsta ligan, tycker att de har en för tunn trupp för det. Vilka andra två lag kommer att göra Burnley sälsskap ner i the championship? Jag tror inte att Hull City kan överraska ett år till och att de därmed kommer att få lämna Premier League. Läget i Portsmouth ser inte heller alltför bra ut och de kommer med största sannolikhet att gå en tuff säsong till mötes. Andra lag som kommer att få slåss där nere är Stoke och Wolverhampton.

Jag tror och hoppas att kommande säsong återigen kommer att visa att Premier League är världens bästa liga även i år.

Per Henriksson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback