Irländsk minister efter skandalen: "Vill ha omspel"


Bilden:Den svenske domaren Martin Hansson missade den solklara hands som föregick målet som skickade Frankrike, och inte Irland, till fotbolls-VM.

 

Dagen efter leddes den irländska kören som krävde omspel av landets justitieminister Dermot Ahern.

– Enligt min mening borde matchen spelas om, sade justitieministern.

– Fifa bryr sig nog inte eftersom vi är små i världsfotbollen, men låt oss sätta dem i fokus.

Irlands assisterande tränare Liam Brady skulle gärna se ett omspel.

– Vi skulle åka till Paris och spela igen. Jag tror inte att det kommer bli så, men vi kan tänka oss att åka till Paris, till deras hemmaplan, och kora en rättvis segrare, sade han.

Irländarna gjorde en imponerande insats i playoffreturen mot Frankrike om en plats i fotbolls-VM. Men 1-1 efter förlängning gav Frankrike VM-biljetten. William Gallas avgörande 1-1-mål föregicks dock av att Barcelonaanfallaren Thierry Henry tydligt tog bollen med handen innan han passade in till Gallas.

Både Henry och svenske domaren Martin Hansson fick efter matchen ta emot hård kritik.

– Jag såg det klart och tydligt. Jag gick fram till domaren efter matchen och frågade om han hade sett handsen. Han sa "jag kan till 100 procents säkerhet säga att det inte var hands", säger irländske försvararen Kevin Kilbane till Sky Sports på nätet.

– När han sa det till mig visste jag helt säkert att han bara ljög för mig för att han inte hade sett det. Det var det värsta med det.

Henry erkände att han tagit bollen med handen men menade att det inte var hans, utan domarens, uppgift att bedöma. Han försökte också förklara sitt agerande för irländske försvararen Richard Dunne när slutsignalen ljudit.

– Han (Henry) sa till oss att vi förtjänade att vinna. Hur ska jag reagera på det? Det får mig att må ännu sämre, säger Dunne till irländska Independent.

– Han sa att han tog den med handen, men att han inte menade att göra det. Om man tittar på reprisen är det ganska tydligt att han menade det. Alla kan se det och de kommer inte ändra något nu.

Dunne är också starkt kritisk till domarinsatsen.

– Linjemannen står i linje och borde först och främst ha dömt offside. Självklart måste någon av dem (domarna) ha sett att han tog den med handen, alla andra har ju sett det. Det är en sån situation som inte ens behöver en repris, säger Dunne.

Liam Brady var också kritisk till domarinsatsen vid det avgörande målet, men var i övrigt nöjd med Martin Hansson.

– Pressen på domarna är enorm. Den är för stor för att klara av och jag tyckte att domaren, fram till dess, hade dömt matchen på ett strålande sätt, men han stod inte pall för trycket, säger Brady, enligt nyhetsbyrån AFP.

 

Källa:www.sr.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback