" Foppa" spelade hemligt opererad-provar ny skridsko i Denver


Bilden:Efter succèn med tre mål på tre matcher med Modo visar det sig att Peter Forsberg var nyopererad, det berättar stjärnan för SVTs Hockeykväll.Just nu är han i Denver för att fira av gamle kollegan Joe Sakic samt "snickra" på nya skridskon".


Ingreppet gjordes efter träningsturneringen med Modo i Schweiz i slutet av augusti och "Foppa" tvingades till rehab istället för hårdträning inför elitseriestarten.

-Det var svårt att komma in i matchtempo på tre matcher speciellt i och med att jag fick vila tre veckor mitt i. Jag åkte bara i sju åtta dagar och sen ska man in och spela de här tre matcherna. Det blev väl lite jobbigt även om det definitivt var ett steg i rätt riktning. Det var inte så länge sen jag gjorde den här operationen. Nu får jag träna upp foten och köra rehab. Det blir ingenting på is.

Peter Forsberg fortsätter även att "snickra på skridskon" nu när han åkt över till Nordamerika.

Foten som ändrat form och storlek, sitter fortfarande inte helt stadigt i skridskon, trots flera tidigare justeringar.

Påfrestningarna på foten resulterade även i en stressfraktur före elitseriecomebacken. Enligt Peter Forsbergs läkare Bertil Romanus ska foten vara "helt okej inom en månad".

Förutom att vila, vad mer kommer du att göra?
-Absolut inget mer, bara gymmet igen som vanligt och vila. Se till att foten läker ihop. Det hindrar mig inte speciellt mycket, det har varit lite svullet och hindrade mig i vissa situationer. Jag kunde känna av det och det är lika bra att vila upp det här och se till att det blir hundra innan jag börjar lira igen.

Trots den korta tiden i elitserien toppar Peter Forsberg fortfarande Modos interna poängliga, med tre mål och en assist.

Han säger att han "inte trodde att han skulle kunna spela" och att elitseriecomebacken gick "lite över förväntan. Det är svårt att
lägga av när man får den känslan att man kan avgöra matcher"

Hur tänker du: Elitserien eller NHL?
-Det beror på hur jag känner, om jag får till allt 100 procent med skridskon och foten. Vill inte komma över till NHL där det är 10 gånger mer press än i Sverige med lönetaket. Vill inte sätta mig i den situationen. Jag måste veta att jag är 100, 100, 100
om jag ska åka dit och spela.

I februari väntar OS- hur ser du på det?
-Tänker inte speciellt mycket på det. Måste spela bra i några månader före. Sverige har ett bra lag och det är inte bara att hoppa in och tro att man ska platsa om man inte har spelat bra. Får jag till det och får jobba, då får jag hoppas att jag kommer med.



Bilden:Joe Sakic's nummer 19 hissas upp i taket till Pepsi Center i torsdags när han tillsammans med sin familj avtackades inför bl.a. Peter Forsberg som naturligtvis var där och firade av sin gamla forwardskollega.
Foto:
Karl Gehring, The Denver Post.



Källa:www.svt.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback