Lars Lagerbäck avgår om Sverige inte når Sydafrika (!)


Bilden:Lars Lagerbäck meddelade i dag att han avgår om Sverige inte når VM i Sydafrika. 

– Jag vill slippa spekulationerna, säger Lagerbäck.

Redan innan den sista VM-kvalmatchen mot Albanien är spelad meddelar Lars Lagerbäck och assisterande förbundskapten Roland Andersson att de avgår.

Beslutet är taget tillsammans med fotbollsförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell.

– Jag har varit väldigt privilegierad som fått hålla på så här länge med de här killarna. Men jag är jäkligt besviken att vi i det här kvalet inte fått in bollen, säger Lagerbäck.

Om Sverige mot förmodan skulle ta sig till VM fortsätter duon Lagerbäck/Andersson över mästerskapet, men slutar därefter.


FAKTA:

Tränarkarriären inleddes mot slutet av 70-talet och via bland annat Arbrå och Hudiksvall kom han till herrarnas U21-landslag 1989.

Lars Lagerbäck har beskrivits som en tränare med en orubblig tro på kollektivet och strävan att behandla alla spelare lika. Trots framgångarna har han ofta kritiserats, bland annat för att inte våga tillräckligt mycket offensivt och för att begränsa individuella stjärnors utrymmne.

Men med tiden anses han ha gett lagets fixstjärnor mer frihet.

Lagerbäck anställdes av Fotbollsförbundet 1990. Tio år senare började segertåget. Han förde Sveriges herrlandslag till EM 2000, VM 2002, EM 2004, VM 2006 och EM 2008. De två första mästerskapen nåddes utan förluster och med bara fyra insläppta mål.

Men den 10 oktober 2009 bröts av allt att döma framgångssviten på Parken i Köpenhamn och en enastående karriär tog slut.



Bilden:Även Henrik Larsson sa på söndagens presskonferens att han slutar i landslaget.

 

– Jag lär inte satsa på flera mästerskap. Allt har sin tid, sa 38-årige Larsson, som har en sextonårig landslagskarriär bakom sig.

– Jag kan tänka mig en tränarkarriär, säger han till Radiosporten.

 

Källa:www.sr.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback