Hamrén glad över att Zlatan är med igen i landslaget

Förbundskapten Erik Hamrén har tagit ut en 20-mannatrupp i träningslandskampen mot Skottland 11 augusti. Zlatan Ibrahimovic är nu, som tidigare deklarerat, tillbaka i blågult.

– Det känns jätteskojigt. Det är ju det som i alla fall jag har önskat under den här tiden som han har varit frånvarande. Det ska bli spännande att få jobba ihop med honom, säger Hamrén till Radiosporten.

Det har inte varit svårt att motivera honom till att komma till landskamper som inom citationstecken inte betyder någonting?

– Om jag kommer ihåg rätt från presskonferensen som vi hade så sa han att han var beredd att spela mot korplag också. Då får vi väl tro honom.

Erik Hamrén har tänkt att i första hand använda sin stjärna som "nummer nio" - ensam forward.

– Det är hans bästa position, men jag har också sagt att han kan vara aktuell som nummer tio några matcher, alltså den som ligger bakom nummer nio. Men i första hand ser jag honom helt klart som forwarden i ett 4-2-3-1-system.

Hur ska du få ut Zlatans fulla potential?

– Det får vi göra tillsammans. Han har ju gjort 22 mål på 60 landskamper nånting, det tycker jag är ett hyfsat facit om man bara tittar på målgörandet. Kan han fortsätta på den nivån är jag nöjd, säger Hamrén.

Rasmus Elm är skadad och var därför aldrig aktuell för den här truppen. I övrigt var alla tilltänkta spelare skadefria.

Johan Wiland är, precis som Tobias Hysén, tillbaka efter skadeproblem.


Hela truppen:


Målvakter
Andreas Isaksson, PSV Eindhoven
Johan Wiland, FC Köpenhamn


Backar
Oscar Wendt, FC Köpenhamn
Mikael Lustig, Rosenborg
Daniel Majstorovic, AEK Aten
Olof Mellberg, Olympiakos
Behrang Safari, Basel
Andreas Granqvist, Groningen


Mittfältare/forwards
Sebastian Larsson, Birmingham
Martin Olsson, Blackburn
Emir Bajrami, Twente
Kim Källström, Lyon
Anders Svensson, Elfsborg
Pontus Wernbloom, AZ Alkmaar
Christian Wilhelmsson, Al Hilal
Marcus Berg, PSV Eindhoven
Zlatan Ibrahimovic, Barcelona
Johan Elmander Bolton
Ola Toivonen, PSV Eindhoven
Tobias Hysén, IFK Göteborg

 

 

Källa:www.sr.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback