Sporfånen grattar Mats "Palletten" Eriksson på 65-årsdagen


Bilden: Mats Ola "Paletten"Eriksson fyller 65 "bast" fredagen den 2 Juli
. Mats berättar för "DN-grattar" hur han skall fira. Teckning:Klas Eriksson


-Inget stort,träff med familjen.
-Varför jag blev konstnär? Jag var väldigt bra på att teckna och måla i skolan och uppmuntrades av mina lärare,så jag sökte till Konstfack. Jag tänkte att "konstnär kan jag aldrig bli,det är för svårt att komma in i rollen och konstvärlden". Men jag gör mina egna grejer och det har gått ganska bra!



Familj:Hustrun Lotta Enocson,konstnär,och hennes dotter Sofia,egna barnen Olle,Mårten och Yrsa.

Bor
:Lägenhet i Aspudden.

Gör:Konstnär,skulptör,lärare på halvtid i skulptur på Nyckelvikssklan på Lidingö.Har med hustrun verkstadsatelje i Vinterviken i Alfred Nobels gamla sprängämnesfabrik där ytterliggare tio ateljéer funnit plats.

Bakgrund: Började som tjugoåring en femårig utbildning på Konstfack i Stockholm.Hade sin första utställning 1974 på Prisma i Gamla stan.


Bilden:Bland åtskilliga offentliga utsmyckningsuppdrag är humor en viktig ingrediens .Den kan ta sig i uttryck som trion "Bildsköne Bengtsson",Tumba-Tarzan och konstapel Björk-alltså två riktiga bovar och Astrid Lindgrens snälle polis från Kalle Blomkvist-böckerna som lämpligen bänkat sig tillsammans i betong - och bronskulpturen utanför Polishögskolan i Solna.


Intressen: Paddlar gärna kajak då han inte inte spelar fotboll och innebandy med HBG Sportfånarna.




Bilden:Mats blev utsedd till årets fotbollspelare,43 år gammal i HBG 1988 dit han värvats från Söderkamraterna. Det är aldrig för sent bara så ni vet ..





Källor: DN-gratulerar,www.matseriksson.com
samt Sportfånen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback