Mittfältaren Ibrahim Moro från Ghana klar för AIK

Bilden:AIK är överens med den ghananska Premier League-klubben New Edubiase United FC om en övergång för den 19-åriga mittfältaren Ibrahim Moro. Kontraktet gäller t o m 2015 och Moro är spelklar så snart han tilldelats arbetstillstånd.

 

- Moro är en bolltrygg, central mittfältsspelare som är duktig på styra intensiteten och rytmen i anfallsspelet. Han täcker stora ytor av planen i sitt försvarsspel med sin löpkapacitet och har en energismittande uppsyn, säger AIK:s scoutingansvarige Björn Wesström.

Ibrahim Moro har spelat i samtliga ungdomslandslag i Ghana och är nu bofast i såväl U20- som U23-landslaget.

- Moro har, trots sin ringa ålder, en stor seniorerfarenhet från Ghanas Premier League där han varit ordinarie de två senaste säsongerna, det gör att profilen på Moro är något annorlunda än de spelare som vi tagit direkt ifrån Afrika tidigare. Samtidigt håller vi oss till strategin om att ha en stor del spelare med hög potential i truppen, säger AIK:s sportchef Jens T Andersson.

Moro var den ende spelaren i New Edubiase United som startade samtliga 30 ligamatcher den gångna säsongen. Han är född den 10 november 1993, är 182 cm lång och väger 69 kg.

- Vi har letat efter en spelartyp som ger oss offensivare egenskaper att välja mellan på mittfältet, jag ser fram mot att jobba med utvecklingen av Moro, säger AIK:s chefstränare Andreas Alm.

- Jag kommer till en stor klubb där kraven är höga och det passar min egen ambition. Att en spelare som Derek Boateng fick sitt stora genombrott i AIK är inspirerande och jag ska göra allt för att göra laget och supportrarna stolta över mig, säger Ibrahim Moro.

 

Källa:www.aikfotboll.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback