Det är 31 år sedan Småkronorna senast knep JVM-guldet!


Bilden:Mika Zibanejad blev stor matchhjälte med sitt mål i förlängningen mot Ryssland i JVM-finalen.

Bilden:Småkrnorna gjorde det efter 31 års väntan var det så äntligen dags för VM-guld.

– Jag tror aldrig jag har skrikit så här mycket i hela mitt liv, säger Mika Zibanejad till Radiosporten efter matchen.

Han blev stor matchhjälte när han avgjorde den dramatiska finalen 10.09 in i förlängningen mot Ryssland.

– Pucken låg lös vid sargen. Jag vart väldigt fri och det var bara att hänga dit den. Det är så sjukt skönt. Jag kom med väldigt bra fart och jag tänkte få honom i sidled och trycka dit den snabbt så kommer han nog inte hänga med. Den gick in och det var väldigt skönt, säger Mika Zibanejad.

Han tyckte också att det var skönt att bryta den 31-åriga förbannelsen.

– Det har varit väldigt mycket prat om 31 år sedan. Det är skönt att få bryta det och göra det på det sätt vi gjort det. Vi kom tillbaka mot Ryssland i gruppspelet och mot Finland och vinna på straffar, säger han.

– Det har varit en ganska motig och kämpig resa så det är så otroligt skönt att få stå här som vinnare. Alla är riktiga vinnare och verkligen krigar för varandra. Vi är kanske inte den mest talangfulla gruppen men vi kämpar för varandra och vi visste att det skulle ta oss långt, fortsätter Mika Zibanejad.

 

Källa:www.sr.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback