Svenskt rekord av Tornéus

Bilden:Längdhopparen Michel Tornéus satte idag nytt svenskt rekord i längdhopp. Det nya svenska rekordet lyder 8.22 meter.
 

Det var under Tornéus sjätte och sista hopp för dagen han slog till med rekordhoppet i under en tävling i finska Kuortane. Det nya svenska rekordet lyder nu alltså 8.22 meter.

– Äntligen! Det har varit mycket snack om när det ska komma ett nytt svenskt rekord. Det är skönt att kunna kalla sig själv en svensk rekordhållare säger Tornéus.

Vad säger du om hoppet?

– Jag har inte sett hoppet, men jag kände innan att jag kunde hoppa långt idag. Att det skulle bli svenskt rekord idag hade jag inte räknat med.

Nu är det inte ens en vecka kvar till OS invigs. Hur är känslan?

– Det känns bra, man har hoppats på det här i flera år nu att man ska få åka till London. Det har varit en riktigt bra sommar, ett svenskt rekord och ett EM-brons. Det är ett getingbo i OS, det kommer bli en tuff fight men jag ska försöka komma till final avslutar Tornéus.

Rekordet är en centimeter längre än det förra på 8.21 meter som Mattias Sunneborn satte i Malmö 1996.

Tornéus tidigare personbästa var på 8,19. Den 3:e augusti går han in längdhoppskvalet i OS.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback