EM-Guld till Moa Hjelmer

Bilden: Moa Hjelmer vann guld på 400 m vid friidrotts-EM i Helsingfors. Guldtiden 51,13 är dessutom nytt svenskt rekord.

 

Moa Hjelmer tog EM-guld på 400 meter efter ett mycket starkt lopp på Olympiastadion i Helsingfors.

– Jag kan inte sätta ord på det. Det är helt fantastiskt!, säger hon till Radiosporten efter målgången.

Tiden, 51,13, är ett präktigt nytt personbästa och svenskt rekord - och dessutom med marginal under OS-kvalgränsen.

Hjelmer öppnade loppet starkt men var inte först in på upploppet.

– Jag såg ett gult hav på läktaren och hörde publiken vråla, då fick jag ännu mer energi.

Hjelmers guld är den första svenska kvinnliga medaljen på 400 meter utomhus i ett mästerskap någonsin.

– Den här upplevelsen är få förunnad. Jag hade bestämt mig för att köra, det skulle kanske inte räcka. Men jag hade krutet i benen.

Hjelmer satte svenskt rekord, 51,40, i semifinalen ställde om siktet mot prispallen. Målsättningen infriades med råge.

– Det här är något man bara kan drömma om, säger hon.

 

Källa:sr.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback