Jordansk seger i regnigt Stockholm marathon



Bilden:Överraskningen Methkal Abu Drais tog hem segern i Stockholm Marathon. Avslutningen blev rafflande, där Abu Drais hämtade in en stor lucka.


Methkal Abu Drais, Jordanien, vann mycket överraskande Stockholm Marathon efter att ha rafflande hämtat in en stor lucka till Dereje Debele Tulu, Etiopien, under de sista kilometerna. Segertid: 2.19.13.

Fredrik Uhrbom, Spårvägen, blev femma i loppet och vann SM på 2.26,36.

Det var faktiskt rätt skönt maratonväder, förutom vinden. Det är tråkigt att ligga och dra när det blåser så mycket, men det är lika för alla. I några partier kändes det som att man stod helt stilla. Men nu har jag klarat av det och är lycklig. Jag visste att chanserna att vinna SM fanns där, säger Uhrbom till Radiosporten.

Nu väntar fest för den nykorade svenska mästaren.

Min flickvän står med ett sexpack folköl och chips. Nu blir det grillfest hos Emil Lerdahl som kom tvåa.

Derebe Godana, Etiopien, vann damklassen i Stockholm marathon på 2.40,19. Svensk mästarinna blev Charlotte Karlsson, Hammarby, på tiden 2.48,37.

Det var härligt att springa, trots kylan. Det känns fantastiskt, jag är väldigt glad, men kall. Jag körde mitt eget race och det räckte till guld. Nu måste jag värma mig och ta en varm dusch, säger Karlsson till Radiosporten.

Vid starten var det nio grader, regn och blåst. Vinden märktes på tempot, i motvinden på Västerbron fick löparna kämpa hårt.

Av ett rekordantal anmälda löpare på över 21 000 kom 15 968 till start.

 

Källa:www.stockholmmarathon.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback