Elmander kan missa EM-spricka i foten!

Landslagsanfallaren Johan Elmander skadades i matchen då hans Galatasaray säkrade ligatiteln och befaras ha en spricka i foten.

Först verkade det vara en stukning, men uppgifter efter matchen menade att det kunde vara en spricka i foten. Elmander riskerar då att missa EM i juni.

– Det var svårt att få några klara besked med en gång, men jag har fått foten gipsad för att avlasta och sedan får vi helt enkelt avvakta vidare udnersökning. Jag hoppas naturligtvis att det inte är värre än att jag ska kunna komma tillbaka snabbt, säger Elmander till fotbollförbundets hemsida.

Under måndagen ska Elmander flyga till Sverige där landslagsläkaren Leif Swärd ska undersöka den nu gipsade foten.

På måndag presenterar Erik Hamrén EM-truppen, frågan är alltså om Elmander blir Zlatan Ibrahimovics anfallspartner.

Johan Elmander har gjort 16 mål på 63 landskamper.

Det var efter en kvarts spel som Elmander fick en smäll i samband med en närkamp, han behandlades vid sidlinjen och försökte att spela vidare.

Efter en ny smäll signalerade svensken för byte och in kom i stället Milan Baros.

– Det var absolut inget ojuste, men han träffade med sitt knä på min fot. Jag försökte fortsätta med foten tejpad, men det gjorde rejält ont så det var inte mycket att välja på utan jag klev av - med blandade känslor, det var ju en fantastisk kväll med ligaseger och firande, säger Elmander.

Det är en månad kvar till Sveriges EM-premiär mot Ukraina och alla skador på tänkta startspelare i den svenska EM-truppen är givetvis bekymmersamt för förbundskapten Erik Hamrén.

0-0 för Galatasaray mot Fenerbahce gör att Elmander klubb är mästare för första gången sedan 2008.

Elmander, med 12 gjorda ligamål, är en av de starkt bidragande orsakerna till klubbens triumf.

Galatasaray har vunnit 18 ligatitlar, men lördagens triumf var den första sedan 2008. Elmander har haft en stor del i framgången och har svarat för tolv mål i ligan.

Sverige inleder EM mot Ukraina den 11 juni för att sedan möta England den 15 juni och Frankrike den 19 juni.

Före EM har Sverige två landskamper, Island på Gamla Ullevi i Göteborg den 30 maj och Serbien på Råsunda i Solna den 5 juni.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback