"Nu kommer det att bli sir Andy"

I går blev han historisk som förste britt att vinna Wimbledon på 77 år. I dag hyllas Andy Murray i de brittiska tidningarna. "Nu kommer det att bli sir Andy", skriver Daily Mail. 

Pressen på Andy Murray att vinna Wimbledon har byggts upp och eskalerat år från år. 2012 tog han sig till final för första gången, men föll mot Roger Federer.

Året efter kom så den första Wimbledon-titeln för 26-årige Murray. 3-0 i set (6-4, 7-5, 6-4) mot den serbiske världsettan Novak Djokovic visade att skotten faktiskt svarade upp mot de enorma förväntningarna som har lagts på honom.

– Det var en otrolig match, så många långa game. Jag hoppas att ni njuter av segern, jag gjorde mitt bästa, sa Andy Murray med adress till den brittiska tennispubliken efter matchen och tillade:

– Jag minns inget av matchbollen. Jag vet inte ens hur länge det där sista gamet varade. Jag var så koncentrerad.

Jag har spelat mot Novak många gånger, han kommer tillbaka så många gånger från svåra lägen och det var nära att han gjorde det igen.

I det som skulle komma att bli matchens sista game hade Murray servat sig fram till 40-0 och tre matchbollar. Djokovic räddade samtliga och hade sedan sammanlagt tre breakbollar fram till kvittering 5-5.

Men Murray samlade ihop sig och plockade fram sin allra bästa tennis. På den fjärde matchbollen avgjordes finalen. Murray sjönk ihop på gräset och såg inte ut att förstå vad han just ställt till med.

Murray valde senare att framför allt tacka sin tränare, den förre världsettan Ivan Lendl.

– Tack så mycket, Ivan. Du är en fantastisk tränare med ett stort tålamod. Jag är inte alltid den lättaste att ha att göra med på tennisbanan, sa Murray som var märkbart tagen efter finalsegern.

Tjecken Lendl kostade till och med på sig ett sällsynt leende uppe på läktaren.

Motståndaren Novak Djokovic hade inte mycket att sätta emot Murray, som fick styra med sin forehand och tvingade serben till att spela för svårt.

Flertalet gånger försökte serben rycka sönder Murrays spel med oadresserade stoppbollar, men Murrays fotarbete var briljant och skotten hann alltsom oftast upp dessa bollar.

Djokovic applåderade Murray och gratulerade både honom och den brittiska tennispubliken efter finalen. Just pressen som Murray har haft gör den här Wimbledon-titeln till en ännu större bedrift, menade Djokovic.

– Det gör bedriften att vinna ännu större, sa Novak Djokovic efter matchen.

77 års väntan är nu över. 26-årige världstvåan Andy Murray har äntligen brutit den brittiska förbannelsen.

Murrays första tweet efter segern löd: "Kan inte tro vad som just just har hänt!!!"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback